Programy studiów
Krajoznawstwo i turystyka kulturowa (I stopień, studia licencjackie)
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku „Krajoznawstwo i turystyka kulturowa” otrzymuje przygotowanie merytoryczne i praktyczne do animacji oraz organizacji tzw. turystyki wysokiej oraz pracy w instytucjachzajmujących się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego. Posiada wiedzę na temat dorobku kultury materialnej i duchowej człowieka (obszar nauk humanistycznych) połączoną ze znajomością zagadnień społecznych oraz ekonomiczno-prawnych określających miejsce tegoż dorobku we współczesnym świecie (obszar nauk społecznych). Jest przygotowany do rozwijania działalności w obszarze wszystkich rodzajów turystyki kulturowej (m.in. muzealnej, dziedzictwa kulturowego, literackiej i sentymentalnej, religijneji pielgrzymkowej, militarnej, turystyki żywej historii), m.in. poprzez budowę profilowanych i specjalistycznych produktów turystycznych.
Dysponuje umiejętnościami w zakresie wykorzystania walorów krajobrazu kulturowego, nie tylko zamków, kościołów, czy pomników, ale także cmentarzy, pustych miejsc po cerkwiach, domów poetów czy obiektów kultury ludowej, do budowania oferty turystycznej oraz podnoszenia atrakcyjności miejscowości i regionów. Dzięki wiedzy merytorycznej oraz znajomości funkcjonowania, organizacji oraz zarządzania instytucjami kultury potrafi rozwinąć w sposób oryginalny, innowacyjny i nowoczesny ofertę turystyczną biur podróży i agencji turystycznych oraz działalność instytucji promujących dziedzictwo kulturowe (muzea, parki krajobrazowe, instytucje oświatowe, jednostki administracji państwowej i samorządowej). Po otrzymaniu tytułu licencjata jest przygotowany do kontynuowania edukacji na studiach drugiego stopnia(magisterium) w wybranej przez siebie uczelni, posiadającej w swojej ofercie edukacyjnej studia uzupełniające o pokrewnym profilu (np. historia, geografia, turystyka i rekreacja).
Pełny program na stronie kierunku | |||
Kierunek: Krajoznawstwo i turystyka kulturowa, studia I stopnia | |||
Cykl od roku akademickiego 2022 | |||
Rok 1 Semestr 1 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Geografia turystyczna świata | wykład | 30 |
2. | Geografia turystyczna Polski | wykład | 30 |
4. | Geografia turystyczna świata i Polski | konwersatorium | 30 |
5. | Historia architektury | wykład | 30 |
6. | Wstęp do antropologii kulturowej | wykład | 30 |
7. | Wybrane zagadnienia z antropologii kulturowej | konwersatorium | 30 |
8. | Dzieje polityczne Państwa Polskiego | wykład | 15 |
9. | Historia polityczna wybranych państw europejskich | wykład | 15 |
10. | Historia Polski zapisana w zabytkach | konwersatorium | 30 |
11. | Logika | wykład | 10 |
12. | Logika | ćwiczenia | 15 |
13. | Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 |
14. | Szkolenie BHP | szkolenie | 3 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 2 konwersatoria) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Architektura rezydencjonalna i obronna | konwersatorium | 30 |
Rezydencje i zamki Lubelszczyzny | konwersatorium | ||
2. | Stosunki polityczne w Europie powojennej | konwersatorium | 30 |
Mapa polityczna Europy Środkowej i Wschodniej w XIX i XX wieku | konwersatorium | ||
3. | Język obcy nowożytny | lektorat | 30 |
Rok 1 Semestr 2 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Dzieje turystyki w Polsce | wykład | 15 |
2. | Charakterystyka środowiska przyrodniczego regionu | konwersatorium | 30 |
3. | Zarządzanie w turystyce | wykład | 30 |
4. | Architektura sakralna w Polsce i na świecie | wykład | 15 |
5. | Przestrzeń sakralna: symbolika i funkcje miejsc świętych | konwersatorium | 30 |
6. | Społeczne uwarunkowania rozwoju cywilizacji zachodniej do końca XVIII wieku | wykład | 15 |
7. | Społeczne uwarunkowania rozwoju cywilizacji zachodniej w XIX i XX wieku | wykład | 15 |
8. | Historia podróży i podróżowania | wykład | 30 |
9. | Czas wolny w kulturze europejskiej | konwersatorium | 30 |
10. | Przedsiębiorczość | warsztaty | 15 |
11. | Tutoring | warsztaty | 15 |
12. | Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 2 konwersatoria) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Tradycje społeczne do końca XVIII wieku | konwersatorium | 30 |
Kultura społeczna do końca XVIII wieku | konwersatorium | ||
2. | Tradycje społeczne XIX i XX wieku | konwersatorium | 30 |
Kultura społeczna XIX i XX wieku | konwersatorium | ||
3. | Język obcy nowożytny | lektorat | 30 |
Rok 2 Semestr 3 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Prawo w turystyce | wykład | 30 |
2. | Prawo w turystyce | konwersatorium | 30 |
3. | Historyczne podstawy turystyki militarnej | wykład | 15 |
4. | Rekonstrukcja wojskowo-historyczna | konwersatorium | 30 |
5. | Geografia historyczna religii i wyznań | wykład | 15 |
6. | Tradycje pielgrzymowania w chrześcijaństwie | konwersatorium | 30 |
7. | Historia życia codziennego | wykład | 15 |
8. | Obyczaje codzienności | konwersatorium | 30 |
9. | Historia filozofii | wykład | 30 |
10. | Język łaciński | ćwiczenia | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 3 konwersatoria) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć* | Liczba godzin |
1. | Broń i barwa | konwersatorium | 30 |
Znaki wojskowe | konwersatorium | ||
2. | Miejsca święte judaizmu i islamu | konwersatorium | 30 |
Tradycje pielgrzymowania w judaizmie i islamie | konwersatorium | ||
3. | Turystyka kulinarna | konwersatorium | 30 |
Tradycje kulinarne Polski i Europy | konwersatorium | ||
4. | Język obcy nowożytny | lektorat | 30 |
Rok 2 Semestr 4 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Podstawy psychologii | wykład | 30 |
2. | Psychologia turystyki | konwersatorium | 30 |
3. | Formy osadnictwa i ich rozwój przestrzenny | wykład | 15 |
4. | Turystyka obiektów przemysłowych i technicznych | konwersatorium | 30 |
5. | Krajobraz demograficzny | wykład | 30 |
6. | Stan i rozmieszczenie ludności świata | konwersatorium | 30 |
7. | Historia piśmiennictwa turystyczno-krajoznawczego | wykład | 15 |
8. | Piśmiennictwo podróżnicze | konwersatorium | 30 |
9. | Historia szlaków literackich | konwersatorium | 30 |
10. | Język łaciński | ćwiczenia | 30 |
11. | Objazd naukowo-warsztatowy [3 dni] | wizyta studyjna | 0 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 1 konwersatorium) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Tanatoturystyka i monumentalistyka | konwersatorium | 30 |
Pomniki i miejsca pamięci | konwersatorium | ||
2. | Język obcy nowożytny | lektorat | 30 |
egzamin | |||
Rok 3 Semestr 5 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Muzea w Polsce i w Europie | wykład | 30 |
2. | Historia sztuki | wykład | 15 |
3. | Malarstwo i rzeźba w kulturze europejskiej | konwersatorium | 30 |
4. | Turystyka biograficzna i genealogiczna | wykład | 15 |
5. | Genealogia i biografistyka | konwersatorium | 30 |
6. | Etyka | wykład | 25 |
7. | GIS w turystyce | laboratorium | 30 |
8. | Małżeństwo i rodzina w antropologii chrześcijańskiej | konwersatorium | 25 |
9. | Epigrafika łacińska | laboratorium | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 1 translatorium, 2 konwersatoria oraz 1 seminarium) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język obcy (translatorium rosyjskie) | translatorium | 30 |
Język obcy (translatorium hiszpańskie) | translatorium | ||
2. | Kolekcjonerstwo krajoznawcze | konwersatorium | 30 |
Turystyka archeologiczna | konwersatorium | ||
3. | Ikonografia i ikonologia | konwersatorium | 30 |
Sztuka a ideologia | konwersatorium | ||
4. | Turystyka kulturowa | seminarium | 30 |
Organizacja i obsługa ruchu turystycznego | seminarium | ||
Rok 3 Semestr 6 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Socjologia turystyki | wykład | 30 |
2. | Teoria i metodyka turystyki i krajoznawstwa | wykład | 30 |
3. | Epigrafika łacińska | laboratorium | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU (student wybiera 1 translatorium, 1 konwersatorium oraz 1 seminarium) | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język obcy (translatorium rosyjskie) | translatorium | 30 |
Język obcy (translatorium hiszpańskie) | translatorium | ||
2. | Obsługa ruchu turystycznego | konwersatorium | 30 |
Informacja i promocja turystyczna | konwersatorium | ||
3. | Turystyka kulturowa | seminarium | 30 |
Organizacja i obsługa ruchu turystycznego | seminarium | ||
4. | Przygotowanie pracy dyplomowej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego | praca dyplomowa | |
5. | Praktyka zawodowa | praktyka | 120 |
Turystyka kulturowa (II stopień, studia magisterskie)
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku Turystyka kulturowa otrzymuje przygotowanie merytoryczne do pracy w charakterze organizatora, przewodnika i promotora turystycznego. Elementy kształcenia, uzupełnione o przedmioty praktyczne umożliwiają absolwentowi zdobycie kompleksowej wiedzy historycznej, kulturoznawczej i krajoznawczej, nabycie umiejętności analizowania i interpretowania procesów i zjawisk kulturowych. Wysoki poziom wykształcenia ogólnohumanistycznego w połączeniu z wiedzą, która jest niezbędna do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dynamicznie rozwijającej się dziedziny gospodarki związanej z szeroko rozumianą turystyką kulturową.
Instytucje, w których absolwent kierunku może znaleźć zatrudnienie po ukończeniu tego kierunku studiów to przede wszystkim przedsiębiorstwa, agencje krajowe i zagraniczne działające na polskim rynku usług turystycznych, specjalizujące się w organizowaniu działalności turystyczno-krajoznawczej na terenie Polski, jak i za granicą. Kończący studia uzyskuje również umiejętności i wiedzę, które są niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ale także predysponują go do pracy w biurach podróży, ośrodkach turystyczno-rekreacyjnych, centrach doradztwa, organizacjach społecznych oraz organach samorządowych. Po otrzymaniu tytułu magistra jest przygotowany do kontynuowania edukacji w szkole doktorskiej przede wszystkim w zakresie historii, geografii, kulturoznawstwa i historii sztuki.
Program studiów | |||
---|---|---|---|
Kierunek: Turystyka kulturowa, studia 2. stopnia | |||
Cykl od roku akademickiego 2022 | |||
Rok 1 Semestr 1 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Biblia – istota i rola w kulturze | wykład | 30 |
2. | Katolicka nauka społeczna i myśl społeczna Jana Pawła II | wykład | 30 |
3. | Dzieje kultury Europy Zachodniej | wykład | 15 |
4. | Dzieje kultury Europy Zachodniej | ćwiczenia | 30 |
5. | Vademeucm badań historyczno-krajoznawczych | konwersatorium | 30 |
6. | Modele zarządzania i organizacji turystyki | wykład | 15 |
7. | Zintegrowane planowanie rozwoju turystyki | ćwiczenia | 30 |
8. | Koncepcje marketingu usług turystycznych | wykład | 15 |
9. | Produkt i odbiorca na rynku usług turystycznych | ćwiczenia | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język niemiecki w turystyce | konwersatorium | 30 |
Język angielski w turystyce | konwersatorium | 30 | |
2. | Seminarium magisterskie | seminarium | 30 |
Rok 1 Semestr 2 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Dzieje kultury Europy Południowej | wykład | 15 |
2. | Dzieje kultury Europy Południowej | ćwiczenia | 30 |
3. | Vademeucm badań historyczno-krajoznawczych | konwersatorium | 30 |
4. | Uzyskiwanie i przetwarzanie danych na potrzeby turystyki kulturowej | konwersatorium | 30 |
5. | Fotografia w turystyce kulturowej | ćwiczenia | 15 |
6. | Historia dziedzictwa kulturowego Europy i Afryki | konwersatorium | 30 |
7. | Modele zarządzania i organizacji turystyki | wykład | 15 |
8. | Podstawy ekonomiki i rozliczeń przedsiębiorstwa turystycznego | ćwiczenia | 30 |
9. | Koncepcje marketingu usług turystycznych | wykład | 15 |
10. | Produkt i odbiorca na rynku usług turystycznych | ćwiczenia | 30 |
11. | Objazd naukowo-warsztatowy [3 dni] | zajęcia terenowe | |
PRZEDMIOTY DO WYBORU | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język niemiecki w turystyce | konwersatorium | 30 |
Język angielski w turystyce | konwersatorium | 30 | |
2. | Seminarium magisterskie | seminarium | 30 |
3. | [Zajęcia w języku obcym do wyboru] | [zajęcia] | 30 |
Rok 2 Semestr 3 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Dzieje kultury rosyjskiej | wykład | 15 |
2. | Dzieje kultury rosyjskiej | ćwiczenia | 30 |
3. | Elementy kultury symbolicznej Europy i świata | konwersatorium | 30 |
4. | Historia dziedzictwa kulturowego Azji i Australii z Oceanią | konwersatorium | 30 |
5. | Strategie rynkowe w turystyce | wykład | 30 |
6. | Dystrybucja i promocja usług turystycznych | ćwiczenia | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język niemiecki w turystyce | konwersatorium | 30 |
Język angielski w turystyce | konwersatorium | 30 | |
2. | Seminarium magisterskie | seminarium | 30 |
3. | Praktyka zawodowa (80 godzin) | praktyki | 80 |
4. | Praca magisterska i przygotowanie do egzaminu dyplomowego | praca zaliczeniowa | |
Rok 2 Semestr 4 | |||
PRZEDMIOTY OBLIGATORYJNE | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Dzieje kultury Europy Środkowo – Wschodniej | wykład | 15 |
2. | Dzieje kultury Europy Środkowo – Wschodniej | ćwiczenia | 30 |
3. | Historia dziedzictwa kulturowego Ameryki Północnej i Południowej | konwersatorium | 30 |
4. | Prawo i ubezpieczenia w turystyce | konwersatorium | 15 |
5. | Dystrybucja i promocja usług turystycznych | ćwiczenia | 30 |
PRZEDMIOTY DO WYBORU | |||
L.p. | Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
1. | Język niemiecki w turystyce | konwersatorium | 30 |
Język angielski w turystyce | konwersatorium | 30 | |
2. | Seminarium magisterskie | seminarium | 30 |
3. | Praca magisterska i przygotowanie do egzaminu dyplomowego | praca zaliczeniowa |